DSB kaldte det for en "for tung logistisk opgave" ikke at have håndsprit til passagererne i togene. Sydtrafik mener også, det er for krævende, men også et tiltag, der ville koste trafikselskabet dyrt.
Syd- og Sønderjylland: Tidligere i dag fortalte DSB til DenOffentlige.dk, at det er for tung en logistisk opgave at have håndsprit i togene. Sydtrafik, der står for busdriften i Syd- og Sønderjylland, påpeger også, det er for krævende, men at det også er for dyrt at sørge for håndsprit til passagererne.
"Det er for dyrt og krævende at sætte spritautomater op i vores 1000 busser. Men vi har fokus på rengøring af greb og andre kontaktflader i busserne en til to gange dagligt," sagde Sydtrafiks presseansvarlige, Louise Ramussen, til frdb.dk i slutningen af maj i år.
Selvom de kollektive transportudbydere skal efterleve myndighedernes anbefalinger, er hverken DSB eller de regionale trafikselskaber forpligtede til at stille håndprit til rådighed til deres passagerer.
Sydtrafik havde i 2019 15,3 millioner passagerer, og er sammen med FynBus det ene af to offentlige trafikselskaber i Region Syddanmark.